Galeria Przymorze dba o to, by osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich czuły się w galerii swobodnie i komfortowo. Posiadamy toalety przystosowane dla osób z niepełnosprawnościami i wyznaczone miejsca parkingowe, a poruszanie między poziomami galerii handlowej zapewnia panoramiczna winda. Toalety dla osób z niepełnosprawnościami znajdują się na obu poziomach galerii handlowej. Na poziomie 0 w korytarzu między sklepem Recman oraz Greenpoint, na poziomie 1 pomiędzy salonem meblowym VOX a Pepco.
Jak mogę pomóc osobie z niepełnosprawnościami w centrum handlowym? Pytania, na które warto znać odpowiedzi!
Materiał merytoryczny powstał we współpracy z Fundacją Zobacz Mnie. Autor opracowania: Emilia Iwanicka-Pałka.
1. Jeśli nie masz pewności, czy ktoś potrzebuje pomocy – zapytaj. To, że ktoś korzysta z wózka inwalidzkiego lub laski dla niewidomych, nie zawsze oznacza, że potrzebuje wsparcia w danym momencie.
2. Nie czuj się niezręcznie. Masz prawo nie wiedzieć, jak pomóc. Najważniejsze, że chcesz pomóc i że chcesz to zrobić z poszanowaniem godności osoby z niepełnosprawnością.
3. Jeśli nie wiesz, jak się zachować – zapytaj rozmówcę.
4. Bądź szczególnie taktowny i uważny, jeśli chodzi o nawiązanie kontaktu fizycznego. Zawsze warto wcześniej zapytać np.: czy mogę podać Pani/ Panu rękę?
1. Podejdź i przedstaw się:
Zbliż się spokojnie i zapytaj, czy dana osoba potrzebuje pomocy. Przedstaw się i wyjaśnij, że chcesz zaoferować wsparcie.
2. Pytaj, jak konkretnie możesz pomóc:
3. Zanim nawiążesz kontakt fizyczny, uprzedź o tym osobę niewidomą:
4. Informuj o otoczeniu:
5. Zapytaj o miejsce docelowe:
6. Skontaktuj się z personelem:
7. Bądź cierpliwy i uprzejmy:
8. Pożegnanie:
9. O tym także warto pamiętać:
Pamiętaj, że czytanie z ruchu warg jest dla osób niesłyszących bardzo trudne, jeśli ich pierwszym językiem jest język migowy.
Osoby niedosłyszące porozumiewają się jednak w języku polskim. Wspomagają się aparatami słuchowymi i/lub patrzą na usta rozmówcy. Aby dowiedzieć się, czy dana osoba chce porozumiewać się tylko w języku migowym, czy też może za pomocą gestów, pisząc czy mówiąc, obserwuj jakie daje ci sygnały. Jeżeli nie rozumiesz, co mówi osoba niesłysząca lub niedosłysząca, poinformuj ją o tym np. pisząc na kartce lub przy użyciu telefonu komórkowego.
1. Zwróć uwagę na siebie:
2. Nawiąż kontakt wzrokowy:
3. Używaj gestów i mimiki:
4. Pisz na kartce lub w telefonie:
5. Komunikuj się za pomocą prostych zdań:
6. Korzystaj z piktogramów i map:
7. W razie potrzeby zaprowadź do punktu informacyjnego:
8. Bądź cierpliwy i uprzejmy:
9. Zakończenie pomocy:
Zawsze pamiętaj, że nie należy pchać, ani dotykać czyjegoś wózka bez pozwolenia, gdyż stanowi on część przestrzeni osobistej tej osoby. Najlepiej jest po prostu zapytać osobę z niepełnosprawnością, jak możesz jej pomóc.
Oto co powinieneś zrobić:
1. Podejdź i zaoferuj pomoc:
2. Słuchaj i postępuj zgodnie z instrukcjami:
3. Podaj produkt:
4. Zapytaj, czy potrzebna jest dodatkowa pomoc:
5. Szanuj przestrzeń i komfort osoby z niepełnosprawnością:
6. Informuj o innych możliwościach pomocy:
7. Zakończ pomoc z życzliwością:
Przez te kroki możesz zapewnić, że osoba korzystająca z wózka inwalidzkiego otrzyma potrzebną pomoc w przyjazny i szanujący ją sposób.
Pomoc osobie w spektrum autyzmu, która ma trudności z radzeniem sobie z nadmiarem bodźców w centrum handlowym, wymaga delikatnego i zrozumiałego podejścia. Oto kroki, które możesz podjąć, aby jej pomóc:
1. Zachowaj spokój:
2. Nawiąż delikatny kontakt:
3. Minimalizuj bodźce:
4. Używaj prostego języka:
5. Oferuj wsparcie sensoryczne:
6. Szanuj przestrzeń osobistą:
7. Komunikuj się z opiekunem (jeśli jest obecny):
8. Zaoferuj wodę i czas na uspokojenie:
9. Znajdź wsparcie profesjonalne:
10. Pozostań dostępny, ale nie narzucaj się: